Ulama Wan1ta But4 Dari Mesir As-Sheikhah Tanazur An-NajuIi Mn1nggaI Dunia Pada Umur 97 Tahun, Spjng H4yatnya Menjadi Inspirasi

Ulama Wan1ta But4 Dari Mesir As-Sheikhah Tanazur An-NajuIi Mn1nggaI Dunia Pada Umur 97 Tahun, Spjng H4yatnya Menjadi Inspirasi

Baru-baru ini telah meningg4l dunia seorang ulama’ wanita quran di mesir yang bernama As-Sheikhah Tanazur An-Najuli pada umurnya 97 tahun. Beliau berasal dari samnud, saIah sebuah perkampungan di Mesir yang lahir dengan penglihatan yang sempurna namun telah dit1mpa penyak1t dem4m c4mpak sehingga menyebabkan beliau hiIang pengIihatannya sejak kecik.

Beliau telah menghafal Al-Quran dengan 7 qiraat dari tiga orang sheikh . Hampir 70 tahun daripada umurnya diinfaqkan di jalan Allah untuk mendengar hafazan Al-Quran daripada anak-anak muridnya, dan diijazahkan kepada mereka qiraat sepuluh.

SaIah seorang dari anak muridnya yang masyhur, iaitu Sheikh Dr. Ahmad Mamduh merupakan saIah seorang ulama yang terkenal di Mesir. Telah berkata seorang daripada anak muridnya yang bernama Ahmad As-Syarqawi :

Sangat menakjubkan, dengan umurnya yang lanjut melebihi 90 tahun, tldak pernah beliau membuka wajahnya di hadapan lelaki yang membaca hafazan mereka kepada beliau dan dia tetap di atas katilnya duduk seperti itu , teg4s menegur setiap kesiI4pan hafazan yang dibaca anak muridnya, dan tldak pernah beliau tinggaI kan kes4Iahan tersebut tnpa menerangkan dan mensyarahkan dengan jelas wajah qiraat dan khiIaf di antara ulama’ qurra’ qiraat sepuloh.

*petikan asal bahasa arab ini diterjemah oleh suami saya Sdr Muha.

Sahabat-sahabat yang dikasihi, satu lagi wanita yang membuat saya terg4mam. Tldaklah seorang wanita itu kehebatannya terlelak pada paras rupa yang menawan, kemewahan harta benda, perhiasan yang megg0da. Tetapi kehebatan seorang wanita mukminah itu terletak pada keimanan dan ketaqwaannya kepada Allah Azza Wajalla.

Marilah bersama daku membawa diri, kita merenung sebentar di mana c4cat ceIa diri ini sehingga hidup berasa tldak tenter4m dan tldak pernah berasa cukup malah syukur. Sahabatku, Allah telah memberi kita kelengkapan ang0ta tubuh badan yang baik, namun adakah kita menggunakan ia sepenuhnya untuk Allah Azza Wajalla?

Persoalan ini tepat dituju ke atas si tangan yang menulis iaitu diriku sendiri. Mata ini yang segar bvgar semenjak lahir adakah sudah menatap dan membaca kalam Tuhan sebaiknya? Al-Quran Kareem. Lantas sudahkah kita mengikuti setiap satu tuntutan Tuhan di dalam ayat-ayatNya?

Hamba telah bersaksi tlada Tuhan melainkan Allah. Namun adakah perbuatan gerak kerja dalam hidup membuktikan tlada Tuhan selain Dia? Adakah Tuhan Wang menjadi berhaIa bagi sembahan orang yang mencarinya dan berasa tldak pernah cukup. Diberi sedikit mahu lagi. Diberi banyak Iupa diri.

Wanita yang bvta penglihatannya javh lebih sempurna berbanding kita yang bermaharajalela berbuat maks1at siang dan malam. Dirinya telah diinfaqkan untuk Allah dan Rasulnya. Untuk agamanya.

Bagaimanapula diri kita diinfaqkan kepada siapa?

Diri kita telah diinfaq dengan pekerjaan dunia, permainan b0ngkak dan s0mbong, keperluan memenuhi target tabung simpanan demi memuaskan hati-hati manusia dan akhirnya kita kecvndang dengan kekecew4an.

Wanita yang bvta penglihatannya javh lebih hebat menjaga marvah diri dan kehormatan taqwanya. Punya sifat maIu yang tinggi. Ketekunan dan keteg4san dalam dirinya mekar hingga dihorm4ti setiap laki-laki yang datang mengulang Al-Quran.

Hatta ia telah tua. Wajahnya telah tenggeIam dalam kedutan r1wayat hidup. Namun tetap menjadi keutamaan manusia lain yang mencarinya demi ilmu dan adab. Bvkankah wanita itu adalah t0nggak dan pemangkin yang melahirkan ramai ulama-ulama bertauhidkan Lailahaillallah.

Dirimu adalah wanita itu. Jadikan ia satu keistimewaan dan med4n untuk tldak berpvtus asa di pertengahan jalan. Jika bvkan engkau wanita yang menunjukkan contoh tauladan yang baik kepada anak-anakmu dan orang lain. Maka siapa lagi? Jika bukan dirimu sendiri yang mem4ksa untuk diri menjadi baik maka siapa lagi?

Tirai yang menjadi b3nteng fltnah dunia akan menyelamatkan diri manusia daripada b3nteng b4hangnya ner4ka. Lihatlah sesuatu dan fikirlah dengan akaImu sedikit kebaikan agar ia menjadi asbab ke atas dirimu untuk berubah menjadi wanita yang bertaqwa di sisi Allah.

Sekian Terima Kasih.

Kredit: ummu aminah VIA DETIKKINI VIRAL

Silakan share…

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*